“Äiti, me leikitään taivasta. Mää oon Jumala. Tuolla on itku ja hammastenkiristys. Se on täynnä polttavaa laavaa. Anni istuu kyyryssä kerrossängyn liukumäen alareunalla ja nyyhkyttää. Mää en halua kuolla. En halua joutua tuliseen järveen. Mää haluan taivaaseen. Aava huomaa hiljaisuuteni ensimmäisenä, kapuaa alas yläsängystä, suoristaa siipiään ja sanoo, ettei se leikki ehkä ollutkaan kovin mukava. Mietin epätoivoisena, mistä aloitan. Tämä leikki loppuu nyt heti. Se on typerin leikki, mitä olette ikinä leikkineet. Kaikki lapset pääsee taivaaseen. Ja aikuisten taivaaseen pääsemisestä päättää vain Jumala, ei ihmiset. Katsokaa, miten paha mieli Annilla on. Aava rientää heti pyytämään Annilta anteeksi. Kaisla katsoo minua aivan kummissaan. Muttaku pyhäkoulussa sanottiin, että uskottomat joutuu kadotukseen. Äiti, ookko sää oikein uskomassa? Mietin mitä ihmettä sanon Annin äidille. Voi helvetti.”
En aina jaksa innostua kirjablogien ja julkisuuteen
nousevien kirjojen hehkutuksista. Hehkutus saa joskus omat ennakko-oletukset
liiankin korkeiksi ja jos ja kun oma kirjamaku onkin erilainen, odotukset eivät
täyty ja seuraa pettymys. Kuitenkin useissa kirjablogeissa, facebook-kavereiden
päivityksissä ja mediassakin esiin nostettu Pauliina Rauhalan esikoisteos
Taivaslaulu pomppasi esiin niin voimallisesti ja oli aiheensa puolesta niin kiinnostava,
ettei sitä voinut jättää väliin - onneksi. Minä olin onnekas varatessani kirjaa
kirjastosta, pääsin jonoon toiseksi, nyt varausjono on ehtinyt hieman kasvaa.
Heti kun tartuin kirjaan, aloin uumoilla että käsissä on paras tänä vuonna
lukemani kirja. Luin kirjan – kahteen kertaan ja olen edelleen vahvasti tätä
mieltä. Kirjaa lukiessa bongasin uutisen, jonka mukaan kirja on voittanut
Vuoden kristillinen kirja –palkinno.
Kirja herätti paljon ajatuksia ja tunteita, joten jos et ole
vielä lukenut ko. kirjaa, etkä halua tietää tarkemmin juonesta, seuraavaa ei
kannata lukea.
Vilja ja Aleksi tapaavat toisensa opiskeluaikana ja
rakastuvat. Rakastunut nuoripari ei kuitenkaan ole ihan samanlainen kuin useat
muut kaltaisensa parit. Lestadiolaisina seurustelutavat ovat nykyajasta
poikkeavia, sänkyyn mennään vasta avioliiton jälkeen ja ehkäisy on kielletty.
Haaveetkin poikkeavat useiden muiden nuortenparien haaveista: viiden litran
puurokattila, seitsemänkymmentä varvasta pitkän pirtinpöydän alla, lämmin,
huolehtiva, turvallinen ja lapsuudenkotia parempi koti. Ja luja luottamus
siihen, että "heidän lapsilukunsa varmasti olisi kohtuullinen, ehkä kuusi tai
seitsemän, korkeintaan kahdeksan, muttei missään tapauksessa neljätoista, kuten
lapsuudenperheessä, tietäväthän he, toisin kuin heidän omat äitinsä, tarkkailla
kuukautiskiertoa ja sen että pitkä imetys suojaa naista melko hyvin uudelta
raskaudelta."
Kahdenkeskinen avioelämä jää lyhyeksi, kun ensimmäinen lapsi
ilmoittaa tulostaan. Mutta ei se mitään, lapset ovat lahja, suuri ilo ja onni!
Mutta omat konstit eivät suojaakaan raskaudelta ja pian lapsia on kaksi, sitten
kolme ja neljä. Aleksi auttaa ja tukee, mutta väsynyt kolmekymppinen Vilja on
neljän pienen alle kouluikäisen lapsen kanssa kotona, eikä loppua näy. Elämä
muuttuu vähitellen harmaaksi, raskaustestejä ei osteta yksittäin, vain halutaan
melkein jo tukkupakkaus, joka kuukautinen rituaali tikun kanssa toistuu, jospa
ei vielä tässä kuussa. Seuroissa naiset katsovat ensin vatsaa ja vasta sitten
silmiin. Ei ole naisia, on vain äitejä, tyttöjä ja sisaruksia. Virallisesti
puheissa ei kerrota, että nainen pelastuu synnyttämällä lapsia, mutta lasten
synnyttäminen on naisen osa. Vauva-ajasta ei ehdi nauttia, vanhemmista lapsista
ei ehdi huolehtimaan tarpeeksi ja toiveena on, että lapset kasvaisivat
mahdollisimman pian isoiksi. Vilja alkaa ajatella heitä, jotka vain lähtevät ja
jättävät perheensä. Aleksi miettii mikä oli se hetki, jolloin hänestä alkoi
tuntua, että hänen rakkautensa aiheutti kärsimystä Viljalle. Ja sitten elämä heittää eteen uuden käänteen,
täysin yllättävän vasemman suoran. Vilja on jälleen raskaana ja odottaa
kaksosia. Vaikka kuinka vakuutellaan, että Jumala ei anna kenellekään niin
suurta taakkaa ettei hän jaksa sitä kantaa, Vilja ei jaksa, vaan vaipuu mustaan
masennuksen kuiluun.
Taivaslaulu on kertomus lestadiolaisesta perheestä, mutta
samalla se on myös jotain paljon enemmän. Tarina on täysin fiktiivinen, mutta
varmasti samanlaisia ajatuksia ja ratkaisuita joutuvat monet miettimään. Kirja
nostaa esiin vaikeaksi koetun aiheen, se ei tuomitse, mutta kertoo aika karulla kielellä millaista elämän voisi olla.
Ja se herätti paljon kysymyksiä. Entä jos (hyvin hypoteettisesti
ajateltuna) kaikki maailman ihmiset päättäisivät kirjaimellisesti noudattaa käskyä ”lisääntykää
ja täyttäkää maa”? Mihin loppuisi maapallon kantokyky? Miten
ulkopuoliset voivat perheessä puuttua johonkin niin intiimiin kuin
ehkäisyasioihin? Miten raamatun ohje "Älä
tuomitse jottei sinua tuomittaisi" käy yhteen esim. kirjassa kuvattujen hoitokokousten kanssa? Miten niin oikealta tuntuva ratkaisu voi olla muiden silmissä niin väärin? Lukiessa oli
myös pakko pohtia, kuka lopulta määrittelee, mikä tapa uskoa on oikea. Jos minusta
tietyt lestadiolaisuuden piirteet tuntuvat vääristyneiltä, joku saattaa yhtä
hyvin katsoa minun tapaani uskoa ja todeta sen täysin vääräksi.
Aleksi ja Vilja
puhuvat lapsilleen rakastavasta ja hyvästä Jumalasta, joka armahtaa ja haluaa
kaikille pelkkää hyvää. Pyhäkoulussa opetetaan, että uskottomat joutuvat
kadotukseen ja poikkeava äidin selitys saa lapsen epäilemään, että onko
äitikään oikein uskomassa. Lapsen pelätessä äidin kuolemaa hän uhmaistuksissaan
sanoo, että jos äiti kuolee ja menee taivaaseen, lapsi vaikka juoksee
rekka-auton alle päästäkseen äidin luo. Johon mummo toteaa, ettei itsemurhaajat
pääse taivaaseen vaan joutuu tuliseen järveen. Ei lapsi osaa käsitellä
tällaista ajattelutapaa. Aiheestaan ja jopa ahdistavuudestaan huolimatta kirja kaunis ja toiveikas tarina
rakkaudesta, peloista, äärirajoille joutumisesta, selviytymisestä ja uskosta.
”Jumala ei kosta, rankaise tai loukkaannu. Ihmiset saattaa olla semmoisia, mutta Jumala ei. Jotkut saattaa kuvitella, että Jumala loukkaantuu niin kuin ihmiset, suuttuu ja hylkää, mutta ne on ymmärtäny ihan väärin. Jumala on rakkaus. Jumalan tärkein tehtävä on rakastaa. Silloin kun ihmisellä on hätä, niin kuin sulla äsken, Jumala rakastaa aivan erityisesti. Se haluaa aina lohduttaa sitä joka murehtii. Muistatko vielä ne kaks muistolausetta, jotka sait vasta pyhäkoulusta? Ne kertoo, minkälainen Jumala on: Minä annan sinulle tulevaisuuden ja toivon. Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet.”
Kirja on kieleltään äärettömän kaunis, jopa runollinen ja tekstiä
on ilo lukea. Kirjan rakenne on monimuotoinen, eikä etene suoraviivaisessa
aikajärjestyksessä. Siinä ollaan ”nykyhetkessä”, käydään takautumina sekä
Viljan että Aleksin lapsuudessa, kerrataan seurusteluaikaa, lisäksi tarinaa kuljetetaan
eteenpäin blogitekstein, Viljan tuskaisin ajatuksin ja lasten kuvitteluleikin
kautta (Nyt tän Anniinan pitäs lähteä äkkiä sairaalaan… Anniina pukis mustat
vaatteet, pitkän hameen ja pitsipuseron että näyttäs arvokkaalta eikä polvet
näkys ja olkapäät, jos tulis kuolema). Kirjasta välittyy niin Viljan kuin Aleksinkin tunteet. Voisi kuvitella että suhteellisen
lyhyeen kirjaan mahdutettuna tämä kaikki tekisi kirjasta sillisalaatin, mutta
näin ei käy. Kirjailija on äidinkielenopettaja, hallitsee kielen ja
kirjoittamisen. Kaikista elementeistä syntyy yhtenäinen ja eheä tarina, ja esim.
lapsen kuvitteluleikkien tyyliin kirjoitetut osuudet ovat omalla tavallaan varsin
hätkähdyttäviä.
Asiat eivät todellisuudessa mene aina näin. Lestadiolaisten
joukossa on toki perheitä, jotka ovat aivan täysin tyytyväisiä
suurperheeseensä. Mutta masennusta ja epätoivoa ei saa vaieta pois. Ehkä
asioista uskalletaan vielä joskus puhua avoimesti ja ehkä tämä kirja osaltaanon aukaisemassa tietä, vaikka onkin saanut osakseen myös kritiikkiä nimenomaan
lestadiolaisilta.
Kirjan sanoma on (tai ainakin minulle oli) loppujen lopuksi hyvin
lohdullinen ja lohduttava.
Aleksi oli myös puu. Hän ei ollut voinut valita maata, johon hänet istutettiin. Ei toisia puita, joiden seuraan hänet asetettiin. Hän oli kasvanut synnyinmaassaan, siinä valossa ja varjossa, niissä tuulissa ja sateissa, ja työntänyt juurensa syvälle multaan pysyäkseen pystyssä. Hän oli kiintynyt kasvupaikkaansa, omaan kotimetsäänsä, vaikka muitakin hyviä metsiä oli varmasti olemassa. Oman rungon siirtäminen juurinen oli kuitenkin työlästä.
Pitkään Aleksi oli ajatellut, että koko metsän piti olla samanlainen mäntymetsä. Nyt hän ajatteli, että yhteen metsään mahtui monenlaisia puita. Ei ainoastaan oikeita ja vääriä. Ehkä hän oli pihlaja mäntymetsässä, valkokukkainen ja hehkuvamarjainen, talvella lehdetön ja paleleva. Hän oli lakannut kantamasta taakkaa siitä, ettei ollut pitkä suora mänty. Hän uskoi, että Jumalan huolenpidossa saisivat elää muutkin puut.
Ilmeisesti kirja ei ollut sinulle ahdistava lukukokemus? Vähän epäilyttää tarttua sinänsä kiinnostavaan kirjaan, kun yleensä tämän tyyppisistä kirjoista on minulle jäänyt ikävä tunne.
VastaaPoistaEi ollut ahdistava. Ei ollut ahdistava. Joistakin kohdista jäi surumielinen olo, jotkut aiheuttivat lähinnä vihastusta. Mietin kyllä parikymmentä sivua ennen loppua miten mahtaa käydä, lopusta olisi saanut tuolla asetelmalla todella ahdistavan, mutta kirjailija tiesi mitä oli tekemässä ja loppu oli juuri oikea ja tosin toiveikkaan valoisa.
PoistaMinä ajattelin laittaa tuon joululahjatoiveisiin, joten jos haluat alkuvuodesta lukea, voin kyllä lainata.
Ja siis tosi, ei tosin...
Poista