tiistai 31. joulukuuta 2013

Sellainen on naisen mieli. Isot murheet, mutta pienestäkin nauru.


Joululomalla on ollut aikaa neuloa, mutta ennen kaikkea lukea. Kuvan tossut neuloin Pirtin kehräämön hahtuvakiekosta ja ne on huovutettu pesukoneessa 60 asteessa. Vieressä levällään ovat jämälankaraitajoulukalenterivillasukkien lankakerät, tosin aloitin vasta lomalla ja ihan ei ole menty virallisten kalenteriohjeiden mukaan.





Ja lomalla on kaivannut välillä myös kevyempää hömppää tai viihdettä, niin kuin sitä voisi kauniisti kutsua. Joulupukki toi tuomisinaan Taivaslaulun, mutta säkkiin oli päässyt myös kevyempiä uutuuksia. Yksi kirjoista oli Tuija Lehtisen Morsiuskamari.



Neela Naakka työskentelee vuokratuolikampaajana pienessä parturikampaamossa. Hän asuu Nappikaupan kadun varrella suutarin talon yläkerrassa. Jokainen asunnossa 2000-luvulla asunut nuori nainen on löytänyt kadun väestä sen oikean. Kuka valloittaa Neelan sydämen? Neelan rakkaan opiskelukaverin äiti tekee sukututkimusta, joka liittyy Nappikaupan kadun asukkaisiin. Eräänä iltana hän joutuu auton yliajamaksi ja menehtyy vammoihinsa. Neela alkaa miettiä, oliko kyse sittenkään onnettomuudesta.


Kirja sijoittuu samalle kadulle ja osittain samojen ihmisten elämään kuin aikaisemmin julkaistu Nappikaupan naiset. Kadun elämä on muuttunut siltä osin, että osa edellisen kirjan liikkeistä on lopettanut ja tilalle on tullut mm. tuo parturikampaamo. Kirja on taattua Lehtistä: vähän leikittelyä ihmisten nimillä ja luonteenpiirteillä, tuttuja hahmotyyppejä ja tuttuja ongelmia. Kirja ei minun kategorioissa nouse Lehtisen parhaimmistoon, mutta toisaalta ei myöskään ole huono. Nopeasti luettavaa viihdettä, jonka parissa jaksaa olla. Hienoinen heppoisuus (heppoisuus hömppä genren sisällä ;) saattaa selittyä sillä, että  tarina on ilmeisesti julkaistu Me naiset –lehden jatkokertomuksena. Tai ainakin netistä löytyvät jatkokertomuspätkät. Tosin en jaksanut verrata onko tarina täsmälleen sama vai onko kirjaan tehty jotain muokkauksia. Lukiessa aloin epäillä tätä, sillä esim. lukujen vaihtokohdat ovat osittain sen verran dramaattisia, että ne jatkokertomuksena saisivat lukijan odottamaan seuraavaa osaa. Jotkin muutkin jatkokertomukset ovat päätyneet kirjaksi ja eivät ole kirjoina ihan parhaimmasta päästä (esim. Mies taskussa). Tuija Lehtisen aikuisten kirjat ovat ihan alussa olleet romantiikan ja jännityksen (useamman kerran kuolemantapauksen selvittelyn) yhdistelmiä. Ihan niin pitkälle murhatutkimuksissa ei tässä kirjassa mennä, vaan kuolemantapaus on enemmänkin (ennalta-arvattava) sivujuonne. Kirjasta tulee vähän mieleen Rafaelin enkelit, vaikkei tämän kirjan kuolemantapaus ollutkaan päähenkilölle mitenkään kovin läheinen.





Ja kun hömpän makuun pääsin, kaivelin hyllyistä lisäksi Enni Mustosta ja ei niin kovin talvisessa joulussa päädyinkin lukemaan kesään sijoittuvan Morsiuskesän.

Suomen suvi on kukkeimmillaan, kun maajusseille emäntäehdokkaita etsivän tv-sarjan kovaonniset kuvaukset saavat uuden suunnan ja kuvaajaa tuuraamaan pyydetään Suvelan Lauraa. Navetanvinttien sijaan Laura on viime vuodet kolunnut maailman kriisipisteitä tähtitoimittaja Jarkko Saaren kuvaajaparina. Viimesyksyisellä Bagdadin keikalla Jarkko menehtyi autopommi-iskussa, ja myös vakavasti loukkaantunut Laura on siitä lähtien ollut toipumislomalla. Sitten soittaa Kikka, Jarkon entinen aviovaimo, joka on lopultakin päässyt ohjaamaan omaa tosi-tv-sarjaansa: ”Laura hei, sä sait Jarkon enkä mä nostanut meteliä. Sä olet tän mulle velkaa.” Hädässä ystävä tunnetaan, niin myös rakkaat viholliset. Lauralla onkin edessään työmaata, sillä maitotilan Jussi vaikuttaa varsin vastahakoiselta ja tilan vanhaemäntä suorastaan tuhahtelee ja nakkelee niskojaan, jos nyt ylipäänsä suostuu tulemaan esiin kamaristaan. Maatalon kasvattina Laura hallitsee myös navettahommat ja saa Jussinkin suosiolliseksi kuvauksille vetoamalla siihen, että maaseudulla asuvilla on suoranainen velvollisuus kertoa tärkestä elämäntavastaan, harmi vain, että tietokoneen valitsemat kaksi emäntäehdokasta eivät tunnu istuvan tilan arkeen. Saatuaan homman pulkkaan, kuvausryhmä siirtyy viimeiseen kohteeseen ravitallille, mutta Laura huomaa ajatusten harhailevan edellisessä tilassa ja ennen kaikkea Jussissa.

Enni Mustonen on minusta melkein parhaimmillaan kuvatessaan joko maaseutua tai sitten historiallisen ajan tapahtumia. Toki maaseudun kuvaus voi olla vähän liiankin idyllistä, mutta ainakin Mustonen antaa arvon arkiselle aherrukselle; tilan työt täytyy tehdä, olivatpa työt sitten navettahommia, peltotöitä tai byrokratian vaatimaa kirjanpitoa. Enni Mustonen on tehnyt hyvin oman versionsa suositusta "maajussille morsian" -tyyppisestä ohjelmasta ja arjen kuvaus on mielenkiintoista. Jälleen yksi viihdyttävä kirja.

 
Itse luokittelisin nämä molemmat kirjat nimenomaan hömpäksi, en chick lit –kategoriaan. Kirjojen hahmot ovat suht normaaleja, asuvat pienessä kaupungissa tai maaseudulla, käyvät töissä arkisissa ammateissa, painivat rahaongelmien kanssa, biletystä on tuskin ollenkaan jne.. Hömppä on toki kevyttä, ja sen oikean löytää takuuvarmasti, mutta muuten kuitenkin kirjan elämä on yleisesti suht realistista ihmisten arkielämää. Tästä syystä pidänkin enemmän hömpästä kuin tuosta toisesta genrestä.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti